História cyklotrasy
Je akousi domácou tradíciou, že po úspešnom ukončení každej investície sa k obdobiu jej vzniku a k zásluhám na hotovom diele, vyjadrujú najviac tí, ktorí o predmete majú v tom lepšom iba skromné a v tom horšom prípade mizivé informácie.
Dostupné dokumenty sú však spravodlivé a pomenúvajú veci pravými menami. Takto o dnes hotovej cyklotrase hovorí projektová dokumentácia pre vydanie územného rozhodnutia a stavebného povolenia v sprievodnej správe k Cyklotrase Sereď – Kráľová z augusta 2004. V nej je napísané, že predmetom projektu je úprava tých častí koruny hrádze vodného diela Kráľová, ktorých vozovku tvorí iba štrkopiesková vrstva hrúbky cca 15 cm. Úpravou vozovky týchto častí (zo štrkopieskovej na asfaltobetónovú) sa plynulo naviaže na už jestvujúce úseky so spevnenou asfaltobetónovou vozovkou na korune hrádze. Správa popisuje už existujúce úpravy koruny hrádze v úseku katastrálneho územia obce Kajal a na katastrálnom území Serede od cestného mosta po kataster Dolnej Stredy. Orientačné rozpočtové náklady boli uvedené v čistke 39 400 000 Sk t.j. 985 500 €. Autormi správy sú Doc. In. Ľudovít Možiešik PhD. a Ing. Peter Šulek.
V materiáloch mesta Sereď môžeme nájsť prvú oficiálnu zmienku o cyklotrase napríklad v prezenčnej listine zo stretnutia 30.3.2009 v Seredi , ktoré potvrdzuje konanie rokovania o asfaltovaní hrádze popri Váhu v smere Sereď – Kaskády a možnosti využitia tejto lokality pre oddychové aktivity. Na prezenčnej listine sú podpísaní Ferdinand Szalay starosta Váhoviec, Vladimír Vranovič primátor Serede, Martin Tomčányi, poslanec MsZ , Rastislav Jurina, Ľuboš Šúry starosta Dolnej Stredy, Zoltán Horváth poslanec NR SR a Ing. Špányi z fy Program 4you.
Pre objektívne posúdenie toho, čím sme ako mesto mohli pri predkladaní žiadosti o finančnú podporu VÚC Trnavského samosprávneho kraja pre prepojenie existujúcej časti pravej strany priehrady Kaskády s hrádzou vybudovanou v katastri Dolnej Stredy argumentovať boli štyri cyklotrasy, ktoré boli otvorené 14. 9. 2013. Toto je odpoveď na otázku, čo sme ako mesto pre rozvoj cykloturistiky urobili sami. Spomínané cyklotrasy boli vybudované vďaka ochote nadšencov z Cyklistického klubu AB Sereď a sú dôkazom toho, že ochota dobrovoľníkov a úprimný záujem členov občianskych združení prinášajú viditeľné výsledky.
Uskutočnenie zámeru bolo predmetom rokovania Mestského zastupiteľstva v Seredi, ktoré na svojom mimoriadnom zasadnutí 25. 9. 2007, teda už pred jedenástimi rokmi schválilo Osnovu strategického rozvoja mesta Sereď v bode 12. v takomto znení. „V spolupráci s dotknutými obcami vybudovať časť cyklotrasy Sereď – Kaskády.
Mozaiku súvisiacich dokumentov dopĺňa aj zmluva o spolupráci a podmienkach využívania vodohospodárskeho majetku správcom a prevádzkovateľom cyklistického chodníka na korune hrádze Váhu medzi Slovenským vodohospodárskym podnikom a obcou Dolná Streda z 21.4.2009.
Myšlienka vytvorenia spevnenej koruny hrádze popri Váhu pre bežcov a cyklistov teda v mysliach funkcionárov Serede, Dolnej Stredy a Váhoviec rezonovala niekoľko dlhých rokov. Hovorí o tom aj zápisnica zo stretnutia primátorov, starostov a zástupcov VUC, ktoré sa týkalo Mikroregiónu Kráľová zo dňa 19.5.2009. Na tomto stretnutí sa zúčastnil zástupca primátora mesta Peter Rampašek a poslanec Martin Tomčányi. Pán Rampašek účastníkov stretnutia vtedy informoval, že mesto už má projektovú dokumentáciu a územné rozhodnutie na cyklotrasu v dĺžke 3,017 km a navrhol, aby každé mesto a obec, ktorých sa týka vodné dielo Kráľová, vypracovalo vlastný projektový zámer ohľadom tohto diela. Projekt spomínaný Petrom Rampašekom vyhotovil pre Sereď v júni 2008 Ing. Stanislav Chmelo. Martin Tomčányi vtedy vyslovil presvedčenie, že spojenie Kaskády – Sereď je reálne. Pripomenul, že pôvodná dokumentácia bola pripravovaná pre okruh Sereď- Kaskády- Šoporňa - Šintava. Jej celková dĺžka bola 28,840 km. Na nasledujúcom stretnutí dotknutých primátorov a starostov 3. 9. 2009 v Trnave navrhol primátor V. Vranovič, aby sa náklady na projektovú dokumentáciu rozdelili podľa počtu obyvateľov miest a obcí Sereď, Galanta, Šoporňa, Váhovce, Šintava, Kajal, a Dolná Streda. Náklady nášho mesta vtedy predstavovali čiastku 403 476,48 Sk (13 392,96 eur). Dnes vieme, že tento návrh z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov v príslušných obciach realizovaný nebol.
Integrujúcim dokumentom bolo aj memorandum o spolupráci podpísané v roku 2011 Martinom Tomčányim za Sereď, Ľubošom Šúrym za Dolnú Stredu, Ferdinandom Szalayom za Váhovce a Tiborom Kostztolányim za Kajal , ktorý v článku I hovorí:
„Predmetom memoranda je spoločné konanie a postup pri získavaní prostriedkov na Cyklotrasu Sereď – Kráľová, koordinovaný postup pri budovaní asfaltového povrchu koruny hrádze na pravom brehu rieky Váh od mostu v Seredi, až po existujúci upravený povrch hrádze v katastri obce Kráľová nad Váhom.“
Do roku 2012 sme v katastri Serede mali k dispozícii hrádzu spevnenú od mosta cez Váh až po Zberný dvor. Podľa projektu bola v prvom polroku 2012 vyasfaltovaná hrádza od zadného vchodu do parku až po Horný Čepeň v dĺžke 3 017,8 m.
Stanislava Janegová v článku „Cyklotrasa bude mať svoje pokračovanie“ napísala 29.7.2013 toto: „Vedenie mesta sa snaží aj o vyasfaltovanie hrádze až po vodné dielo Kráľová. Pred necelými dvoma rokmi bolo podpísané memorandum o spolupráci s dotknutými obcami. Starostovia boli tejto myšlienke priaznivo naklonení stále, ale problémom ostávali financie.“
Výsledkom spolupráce Martina Tomčányiho, Ľuboša Šúryho a OZ Pre Sereď bola v novembri 2015 spevnená koruna pravobrežnej hrádze Váhu od Zberného dvora popri obci Dolná Streda asfaltovým povrchom v dĺžke 1171 metrov. Naplnenie zámeru – spevniť korunu hrádze až po priehradu Kaskády pokračovalo stretnutiami Martina Tomčányiho, Ľuboša Šúryho a starostu Váhoviec Adriána Kubicu na rôznych miestach a pri rôznych príležitostiach v Trsticiach, Galante a samozrejme v Trnave. Išlo o konštruktívne rozhovory s predsedom a poslancami VÚC ale i poslancami NR SR. Výsledok sa nakoniec dostavil v rozhodnutí VÚC o príspevku 140 tisíc eur na 2 km hrádze v katastri Dolná Streda po hranicu so susednými Váhovcami a 250 tisíc eur na 4 kilometre vyasfaltovania hrádze popri Váhovciach až po spevnenú hrádzu pri vodnom diele Kráľová nad Váhom. Práce na predĺžení cyklotrasy v katastrálnom území Dolnej Stredy začali 2. októbra 2017 a 28. októbra popoludní bol úsek v k.ú. Dolnej Stredy otvorený.
Po výpočte uvedených dokumentov a overiteľných faktov je možné povedať iba jedno. Každý meter dnešnej cyklotrasy je úspešným výsledkom spoločnej práce štatutárov obcí a mnohých iných, často nemenovaných ľudí. Oficiálne otvorenie novovybudovanej cyklotrasy sa uskutoční v hoteli Kaskády 12. mája 2018 o 13. hodine.
Autor: Ľubomír Veselický
2018-04-12 | | komentárov | Páči sa mi tento článok